Facebook personal profile adalah bahagian utama apabila kita
memasuki (login) ke Facebook. Di sini kita boleh mempunyai maksimum 5000 orang
kawan (Friends). Kita boleh ‘add’ pengguna Facebook yang lain, ataupun mereka
yang ‘add’ kita.
Persoalan di sini adalah, bolehkah kita menjual produk di
personal profile? Bukankah ia hanya untuk berkenalan, berkawan, bersantai dan
menambah kenalan baru?
Jawapannya, boleh dengan bersyarat. Syaratnya adalah kita
menggunakan teknik yang betul dan berkesan. Pernah dengar pepatah “bagai
menarik rambut dari tepung”? Dalam artikel ini, kita akan gunakan konsep yang
sama, iaitu dipanggil sebagai “soft selling”.
Soft selling adakah teknik menjual “sambil menyelam minum
air”, iaitu sambil kita kongsikan sesuatu di bahagian status Facebook, orang
akan mahu beli produk kita, ataupun bertanya mengenai bisnes dan produk kita.
Cara untuk melakukannya cukup mudah, seperti berikut:
1. Soft selling bukan promosi terang-terangan. Jangan guna
perkataan seperti “beli sekarang”, “klik sekarang”, “hubungi saya sekarang”,
“promosi terhad!”, “diskaun hebat!” dan sebagainya. Ia tidak sesuai di personal
profile.
2. Gunakan ayat bentuk bercerita. Contohnya katakan kita
baru balik dari pejabat pos, kita letak sekali gambar yang telah diposkan dan
beritahu kita baru saja balik dari pejabat pos.
Contoh lain, kita ceritakan respons pelanggan dalam bentuk
bercerita, seperti, “Saya amat gembira kerana kebanyakan pelanggan yang guna
produk ini hantar SMS perkembangan yang positif.” Sertakan gambar produk
bersama tulisan tersebut.
3. Beritahu tugas yang sedang dilakukan. Contoh: “Sedang
siapkan tempahan pelanggan. Perlu diposkan sebelum jam 3 petang ini.”
4. Kongsi cerita sebenar. Contohnya anda bercerita mengenai
bisnes yang sedang dilakukan. Mengapa menceburi bisnes itu, matlamat,
perancangan dan sebagainya. Sebut nama produk jika perlu.
5. Boleh letak link website ataupun fan page bisnes di
setiap perkongsian soft selling seperti di atas, tetapi elakkan terlalu kerap.
Beritahu link informasi produk setelah ada yang bertanya di ruangan komen.
6. Wujudkan sebuah album khas produk. Letakkan maklumat
jelas bagi setiap produk. Elakkan letak harga. Biar prospek bertanya sendiri
sama ada di bahagian komen gambar ataupun melalui Inbox.