Salah satu punca kegagalan dalam menjual produk di Facebook adalah kerana usahawan dan peniaga tidak begitu jelas sasaran pelanggan mereka.
Untuk memastikan proses pemasaran tidak sia-sia, kita perlu sejelasnya
‘mengenali’ siapakah pelanggan yang setepatnya. Kita tidak boleh promosikan
secara umum begitu sahaja kerana tidak semua orang sesuai atau memerlukan
produk yang kita jual.
Sasaran pelanggan kita haruslah tepat dan menumpu.
Contohnya, jika kita menjual pakaian muslimah, pakaian itu lebih sesuai untuk
siapa? Katakan pakaian itu lebih sesuai untuk wanita muslimah yang berumur 25
hingga 35 tahun dan bekerjaya. Maka itulah sasaran kita yang sebenar.
Bagaimana cara untuk mengetahui siapakah sasaran kita yang
sebenar?
1. Senaraikan tujuan, kelebihan dan fungsi produk yang
dijual. Daripada senarai itu, kita akan mula tahu siapa yang lebih sesuai untuk
menggunakan produk tersebut.
2. Kita sendiri yang takrifkan. Katakan kita menjual minuman
kesihatan yang baik untuk kecergasan sama ada wanita ataupun lelaki. Walaupun
ia sesuai untuk lelaki dan wanita, kita boleh lakukan pemasaran dengan menumpu
kepada satu jantina sahaja dan untuk golongan berumur tertentu sahaja. Ini
boleh dilakukan melalui mesej promosi kita seperti ayat iklan.
Kesimpulan
Sebelum kita mula melakukan pemasaran dan promosi, kita
perlu jelas dengan sasaran pelanggan yang kita mahukan. Daripada situ, barulah
kita mudah untuk mendapat jualan kerana mesej iklan yang kita tulis (sampaikan)
adalah terus tepat dan mengena.
0 comments:
Post a Comment