Terdapat pelbagai ragam manusia di dunia ini. Jika
disenaraikan, ia begitu banyak sekali. Begitu juga dengan pembeli di Facebook,
terdapat banyak jenis dan ragam mereka tersendiri. Tujuh daripadanya adalah
seperti berikut:
1. Pembeli yang amat suka bertanya. Gunakan Facebook agar
mudah untuk mereka bertanya tanpa perlu mereka buka emel. Mereka suka bertanya
sama ada melalui ruangan komen, wall post dan ruangan mesej (Inbox).
2. Pembeli yang suka terus membuat pembelian tanpa mahu
bertanya apa-apa. Mereka ini akan lihat produk dan terus bayar. Cukup letak
gambar produk dan maklumat pembayaran.
3. Pembeli yang suka tengok-tengok gambar produk dahulu
sebelum beli. Maka upload gambar-gambar produk ke dalam setiap album
masing-masing di Facebook, atau gunakan online shopping cart. Mereka suka
tengok macam-macam jenis produk, contohnya fesyen baju yang pelbagai. Mereka
ini suka ‘menjamu’ mata dahulu sebelum pilih produk yang lebih mereka berkenan.
4. Pembeli yang akan membuat pembelian di lain hari. Mereka
lebih suka 'window shopping' terlebih dahulu di Facebook. Cara untuk jadikan
mereka sebagai pelanggan adalah dengan upload gambar produk ke dalam album
ataupun wall Facebook Page. Biasanya mereka akan 'tag' diri mereka pada gambar
produk ataupun 'share' di wall mereka terlebih dahulu.
5. Pembeli yang tidak suka penerangan panjang lebar. Mereka
ini biasanya akan tanya satu soalan dalam satu masa. Jika soalan mereka
ringkas, kita jawab seringkas yang boleh tetapi jawapan itu jelas dan menjawab
soalan mereka.
6. Pembeli yang suka tanya banyak soalan. Mereka ini seorang
yang amat teliti. Mereka akan bertanya dari sekecil-kecil soalan sehingga
kepada sebesar-besar persoalan. Mereka hanya akan mula membeli setelah mereka
benar-benar puas hati. Melayan pembeli sebegini memerlukan kesabaran yang amat
tinggi.
7. Pembeli yang tidak suka baca jawapan sedia ada. Mereka
ini mahu jawapan mereka dijawab terus kepada mereka. Contohnya jika mereka
bertanya melalui Inbox, mereka mahu soalan itu dijawab melalui Inbox itu terus
dan bukan dengan memberikan mereka jawapan yang telah siap sedia seperi pada
Notes ataupun gambar produk.
0 comments:
Post a Comment