Dalam perniagaan, sama ada perniagaan offline ataupun
online, formula yang jarang didedahkan adalah memaksimakan keuntungan melalui
pelanggan sedia ada. Menjual kepada mereka adalah lebih mudah berbanding
mendapatkan pelanggan baru.
Selain mempromosikan produk kepada pelanggan baru, kita juga
perlu terus berkomunikasi dengan pelanggan-pelanggan sedia ada. Persoalannya,
bagaimana?
Sebelum itu, anda perlu menjual produk yang sesuai. Untuk
memastikan pelanggan sedia ada membuat pembelian lagi dan lagi, serta
berterusan dengan konsisten, produk yang dijual harus sesuai.
Anda perlu menjual produk yang “pakai habis buang”. Setelah pembeli habis menggunakan produk itu,
mereka perlu beli lagi. Contoh produk sebegini adalah seperti makanan dan
produk kesihatan.
Anda juga boleh menjual banyak produk sama jenis (kategori).
Contohnya, selain anda menjual karipap segera di Facebook Page, anda juga
menjual serunding daging, dodol dan sebagainya. Semua produk itu adalah dalam
kategori yang sama iaitu makanan.
Contoh lain pula adalah seperti menjual pelbagai jenis
tudung. Terdapat pelbagai jenama, warna dan jenis kain. Sudah pasti pelanggan
yang membeli tudung jenis A, pada satu hari nanti mereka akan membeli tudung
jenis B pula.
Baik, teknik mudah yang dimaksudkan pada tajuk artikel ini
adalah Facebook Group. Wujudkan sebuah Facebook Group khas untuk pelanggan
anda. Masukkan (add) mereka ke dalam group itu, atau minta mereka klik pada “Join
Group”.
Seni Komunikasi dengan Pelanggan Sedia ada
Setelah kita masukkan mereka ke dalam group khas itu, kita
perlu berinteraksi dengan cara yang berbeza, tidak sama seperti saat permulaan
mereka membeli daripada kita. Cara perbualan, tulisan dan jawapan harus lebih
‘mesra’. Elakkan bahasa yang mengarah-arah dan meletak mereka sebagai pelanggan
semata-mata. Anggap mereka sebagai ‘kenalan’.
Bina satu komunikasi yang harmoni bersama mereka tanpa
terlalu kerap menjual dan membuat promosi. Apabila ingin membuat promosi di
group tersebut, tulis ia dalam bentuk “soft” seperti ‘Ada stok produk A baru
masuk. PM saya kalau mahu tempah ya. ;) ’. Elakkan promosi yang “hard” seperti
‘beli sekarang’ atau ayat-ayat yang ‘menakut-nakutkan’ mereka.
Pelanggan sedia ada adalah aset paling penting bagi kita.
Mereka perlu dilayan dan dijaga dengan baik agar selain mereka terus membeli
daripada kita, mereka juga akan mencadangkan produk yang kita jual kepada
rakan-rakan mereka yang lain. Ini berlaku setelah mereka berpuas hati dengan
layanan dan komunikasi baik yang kita berikan kepada mereka.